Resa med hund till Rom – Det här gjorde vi!

Vill du också resa med din hund men vet inte riktigt hur du ska gå tillväga? Jag har nämligen skrivit en hel del inlägg om både förberedelser, vad man ska tänka på och hur man går tillväga steg för steg för att få flyga med hund. Alla mina tips hittar du om du klickar dig vidare här.

Jag och min hund Stella valde att resa en weekend till Rom i Italien. Det blev hennes första resa och vi hade totalt tre nätter i Rom och bodde på ett hotell som accepterade hundar. Det hotellet låg precis vid Termini centralstation. Eftersom vi åkte Leonardo Express tåget in från Fiumicino flygplats ville jag ha ett boende som låg nära centralstationen så det skulle vara smidigt för henne att göra sina behov när vi kom fram. Jag tänkte att däromkring finns det även mycket gräs och parker då Stella endast kan göra sina behov på gräs.

Tips! När du ska hitta ett hotell, leta på bokningssidorna efter hundvänlig hotell eller bocka i alternativ “hotell som accepterar pälsdjur”. Jag bokade vårt hotell i Rom via hotels.com och det fungerade utmärkt!

Tåg in till Centrala Rom

Vi åkte Leonardo Expresståget som accepterar hundar och det är dessutom gratis att ta med sig hund på tåget. Min biljett kostade 14 Euro men det var det värt, det gick så himla snabbt och smidigt verkligen!

Framme i Rom

Jag har varit i Rom tidigare, flera gånger och älskar verkligen den här staden! Vi gjorde de mesta i turistväg man kan göra och jag tycker sånt är så kul så det blev en lättare variant på turistandet i och med att Stella var med den här gången. Vi åkte mycket tunnelbana mellan ställena så hon skulle slippa gå så mycket i värmen, vilket gick smidigt eftersom man även får ha hund på tunnelbanan. Trots att vi var här i oktober 2018 var det riktigt varmt, jag trodde inte att det skulle vara så varmt då men Rom visade upp sig från sin bästa sida dessa dagar 🙂

Colosseum

Vi började med att besöka Colosseum nästkommande dag på förmiddagen efter att vi var utvilade från resan.

Colosseum, Rom

Fontana di Trevi

Därefter besökte vi Fontana di Trevi fontänen som är så vacker tycker jag. Vi kom på förmiddagen och då hade det redan hunnit samlas väldigt mycket folk som trängdes överallt. Det var nästan på snudd att det var lite jobbigt men vi hade all tid världen kände jag så vi tog det lugnt och väntade på vår tur att fotas vid fontänen 🙂

Spanska trappan

Efter lite lunch bestämde vi oss för att besöka Spanska trappan, något jag inte hade gjort tidigare och ville verkligen dit. Det var samma sak här, massor med folk. Nästan lite för mycket folk men det gick att sätta sig i trappan och vila ett tag, vilket vi gjorde och bara tittade på alla människor innan vi gick uppför alla trappor till utsiktsplatsen som finns högst upp, vilket var riktigt fint!

Rom, Italien

Stella

Dag 2 i Rom

Vatikanstaten

Andra dagen åkte vi direkt till Vatikanstaten på förmiddagen och spenderade några timmar där med tusentals andra turister. Det var många som hela tiden ville komma fram och klappa Stella men också framförallt ta foton på henne. Men vi hade en mysig dag tillsammans och Stella markerade att även hon varit här 😉

Stella

På kvällen mötte vi upp några vänner för middag tillsammans ute på restaurang. Det finns många hundvänliga restauranger i Rom vilket jag tyckte är superbra! 🙂 Alla kvällar åt vi ute på restaurang och Stella var mer än välkommen överallt, hon blev så bortskämd på alla ställen vi var på 🙂

Dag 3 i Rom

Sista dagen spenderade vi med mattes kompis som visade oss en gömd pärla här i Rom som vi blev mycket förtjusta i. Vi åkte tunnelbana till stationen Flaminio och klev av där för att komma till Piazza del Popolo som var ett stort och trevligt torg! Därefter gick vi upp till en utsiktsplats som inte många känner till, för det var inte heller så mycket turister där i jämförelse med andra sevärdheter i Rom.

Utsiktsplatsen heter Pincio och där finns även en stor fin grön park. Härifrån har man en jättefin utsikt över Vatikanstaten bland annat. Om man går igenom den gröna parken så man kommer ut på andra sidan och där finns det många trevliga caféer och restauranger som tillåter hundar. Även därifrån är det fin utsikt över andra sevärdheter i Rom. Jag skulle säga att det här är en lite gömd pärla i Rom helt enkelt som är värd att ta sig till 🙂

Rom, Italien

Stella

Det här var vår resa tillsammans i Rom och jag sammanfattar den med den här bilden som får tala för sig själv 😉 Det är tufft att hänga med matte på äventyr i Rom 😉

Vill ni veta hur vi gjorde för att få flyga med hund hittar ni mina tips här:

Happy Travels!
// Stella och Charlotte

Write A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.