Jag får ofta generella frågor om hur man blir flygvärdinna eller hur det är att vara flygvärdinna samt hur ett liv som flygvärdinna ser ut. Det är jättekul att jag får så många mail från er läsare som undrar detta och därför har jag bestämt mig för att skriva ett inlägg med svar på ALLA era vanligaste frågor om hur livet som flygvärdinna är.

FRÅGOR OCH SVAR OM LIVET SOM FLYGVÄRDINNA

I det här inlägget kommer jag svara på era generella frågor om hur det är att vara flygvärdinna, hur man blir blir flygvärdinna och vad man behöver tänka på för att bli flygvärdinna.

Jag har varit flygvärdinna för Qatar Airways i 3 år och kommer skriva ett separat inlägg med svar på alla era frågor, samt ett separat inlägg med svar på alla era frågor om min tid som flygvärdinna på SAS som ni har mailat mig. Det kommer efter det här inlägget 🙂 Flygvärdinna på SAS

Här kommer mina svar på era frågor om livet som flygvärdinna:

Hur blir man en flygvärdinna?

Det finns olika vägar att gå för att bli flygvärdinna men det jag starkt rekommenderar är att kolla flygbolagens hemsidor. Vissa bolag söker flygvärdinnor med erfarenhet, andra söker helt nya. Bra att veta är att du får utbildningen av respektive flygbolag. Det är inga konstigheter att söka men många flygbolag efterfrågar att man har minst avslutad gymnasieutbildning. Gå annars in på Flygtorget och signa upp dig på deras nyhetsbrev. Själv såg jag Qatar Airways annons i tidningen Metro och bestämde mig för att gå dit den dagen de rekryterade. Är du dessutom duktig på språk och har erfarenhet från servicebranschen/ hotell/ turism är det en stor fördel!

Hur går rekryteringen till?

Under intervjun för Qatar Airways fick jag genomgå några enklare tester såsom engelska prov, ett grupptest samt personlig intervju på engelska. Alla behövde dessutom skriva en uppsats på engelska för att se att du kan det engelska språket. Liknande upplägg var det även på SAS och så är det på de flesta flygbolag.

Varför blev du flygvärdinna?

Jag var 24 år när jag bestämde mig för att jag ville prova på livet som flygvärdinna. Jag gick på intervjun med vinst eller förlust, var inte riktigt sugen på att bli flygvärdinna egentligen då jag inte ville gå i min mammas fotspår men när jag väl blev utvald (vi var 3 av 100 personer som blev utvalda) ville jag ge det chansen att prova på yrket. Att just jag blev vald kändes speciellt och då ville jag också ge det chansen att få uppleva världen och få betalt för det, jag menar, kan det bli bättre? 🙂

Vad är ditt bästa resmål?

Jag har många favoritresmål med allt från SydAfrika, till Maldiverna, Rom, Shanghai och Tokyo.

Hej, jag är jätte intresserad av att bli flygvärdinna. Men jag har svårt att hitta utbildning. Har du tips?

Specifika flygvärdinneutbildningar finns inte längre. Du får ansöka om att bli flygvärdinna till respektive flygbolag och blir du antagen så kommer du få gå en utbildning hos det flygbolaget som brukar vara några veckor, så har alla flygbolag idag. Mitt tips är att gå in på det flygbolag du är intresserad att arbeta för och ansök på deras karriärsida.

Hur är det att jobba som flygvärdinna?

Fantastiskt roligt! Den ena dagen är inte den andra lik. Om man tycker om service och träffa människor är det världens bästa jobb! Det bästa av allt är att det känns inte ens som ett jobb, för att det är så roligt. Så har jag aldrig känt på någon annan arbetsplats. Dock ska det tilläggas att det är väldigt slitit i längden. Jetlaggen tar mer på kroppen än man tror och det är inte så glamoröst som många tror. Dessutom lär du dig att bemästra alla möjliga typer av människor på gott och ont. Du jobbar även i olika team varje gång, vilket gör att du lära känna otroligt många kollegor!

Måste man vara 21 år? Jag har läst på flera sidor att det krävs att man måste vara minst 18 år. En annan fråga är att jag har jobbat på en cafeteria i 2 år nu, kan det räknas som att jag har erfarenheter från service?

Alla flygbolag har olika kriterier, vissa har åldersgräns på 18 år och andra har en gräns på 21 år. Jag skulle rekommendera dig att gå in på det flygbolag du är intresserad av, på deras hemsida och läsa under ”career”, där står oftast vilka kriterier just det flygbolaget har. Det är jättebra erfarenhet av att jobbat inom servicebranschen tidigare, så ditt jobb är en bra referens. 

Vad är det mest udda som hänt dig som flygvärdinna?

Det har hänt många udda saker för mig under min karriär som flygvärdinna, det kan jag lova. Men en udda sak som hände rätt ofta var att Qatarierna ville ha med sina husdjur ombord på flyget och inte vilket husdjur som helst, nämligen falkar. På Qatar Airways är det tillåtet att ha upp till 10 falkar ombord på en flygning (så var det år 2012). Det är inte en syn jag skulle få se på SAS mellan Stockholm och Luleå direkt 🙂

Som flygvärdinna har du spenderat många timmar i luften, vilka är dina bästa tips till kommande resenärer?

Många stressar tyvärr upp sig helt i onödan när dom ska ut och resa. Ta det lugnt! Allting löser sig. Se till att komma i tid till flygplatsen bara. Sist men inte minst, ha skoj under flygresan! Det är en del av din semester och en upplevelse i sig att flyga, en otroligt härlig känsla, så njut och ha det trevligt! Och förresten, glöm inte passet! 😉

Berätta om hur schemat brukar se ut. Är det ofta tur och retur samma dag, eller oftast en eller flera nätter borta per pass? Hur många nätter borta brukar det bli per vecka i fulltidstjänst?

På Qatar Airways var det oftast långflygningar man fick där man var borta flera dagar. Ex. flög man Doha- New York och då var man borta 2-3 nätter och sen tillbaka från New York till Doha. På SAS var det mycket fram och tillbaka flygningar under en och samma dag, ex Frankfurt t/r samt Oslo t/r. Det är även vanligt på SAS att man är borta på ”slingor” som det kallas och då är en 5 dagars slinga det som schemat visar, vilket innebär att man är borta från hemmet i 5 dagar och sover på olika ställen inom Sverige och flyger däremellan. Ex. Stockholm- Göteborg -Stockholm- Umeå, sover i Umeå och utgår nästa dag därifrån. Dom som flyger långlinjer på SAS till ex. USA har liknande upplägg som Qatar Airways har på sina långa flygrutter. Flygvärdinna på SAS

Inkvarteras ni på risigt hotell på flygplatsen, eller mitt på Manhattan eller på strandresorten?

Det är normal standard hotell man inkvarteras på, både hos SAS och Qatar Airways, dvs absolut inga risiga hotell. På vissa destinationer bor man mitt i city och på andra destinationer precis vid flygplatsen. Men oavsett är det bra standard på hotellen! Så har jag upplevt det iallafall på de flygbolag jag arbetat för.

Alla vet ju att flygvärdinnornas hatobjekt nummer ett är passagerare som ska gå på toa när ni kör vagnen. Först är man nykissad när man går på planet och allt är frid och fröjd. Sen kommer dryckesvagnen. Därefter matvagnen. Så kaffe- eller tevagnen. Därefter sitter vi fast under brickan i 45 minuter och kan inte röra oss. Sen kommer samla-in-matenvagnen. Efter det är det dags för taxfreevagnen och kort efter det köpa-lottervagnen. När ska vi egentligen kunna ta oss till toaletten utan att krocka med en vagn?

Det är svårt att göra men välj dina tillfällen. Gå gärna på toaletten innan du kliver ombord och försök synka om du måste gå under flygningen när en vagn har passerat dig så underlättar det för alla. Alternativt gå på den bakre toaletten om du ser att vagnen kommer rullandes in i kabinen framifrån.

Hur lång ska flygningen vara innan man får sova i tjänsten? Får man själv välja när man ska ha vila eller skickas man in i garderoben enligt ett schema som Ulla-Bella på marken har tagit fram innan?

Dom ”garderoberna” längst bak i planet kallas ”vilomoduler” på SAS. Det är säten som är blockade för just besättningen att kunna vila sig på vid längre flygresor, som ex. USA. Efter servering jobbar besättningen i skift där några vilar några timmar för att sen byta av med varandra. På SAS är det säten, på Qatar Airways var det riktiga sängar. Alla flygbolag har olika men mest förekommande är sängar. Schemat görs vid briefingen samma dag innan flygningen sker när besättningen samlas och går igenom upplägget och vem som jobbar på vilken position. Det är alltså pursern som bestämmer ombord som också bestämmer schemat för vilotiderna, beroende på hur lång flygningen är.

Hur gör man om flera flygvärdinnor på samma flygning blir sjuka samtidigt och inte kan gå till jobbet? Eller om det er olycka på motorvägen och ingen hinner fram? Har varje flygbolag en reservpool som sitter redo på flygplatsen, beredda att hoppa in?

Det finns något som heter ”standby”. Det menas att du ska finnas tillgänglig under vissa tider ifall någon kollega blir sjuk eller inte kan komma fram till jobbet i tid. Blir du ringd måste du snabbt kunna ta dig till gaten i din uniform för att haka på den besättningen. Detta schemaläggs för varje månad så du vet i förväg när du ska agera ”standby”. Så ja, varje flygbolag har en reservpool som sitter redo på flygplatsen eller hemma, beredd på att kunna hoppa in när det behövs.

Varför har alla flygvärdinnor alltid både en normal resväska och en kabinväska med sig, även om resan bara går till Östersund? De kan väl inte vara hemifrån så länge att de behöver så mycket bagage? Jag har aldrig med mig lika mycket, inte ens för två veckor.

På SAS är du oftast borta i flera dagar så därför har flygvärdinnorna med sig både en normal resväska och en kabinväska, även om passagerarna tror att dom bara flyger Östersund fram och tillbaka så kan dom vara borta i exempelvis 4 dagar till, utan att ni som passagerare vet om det.

Stämmer det att flygvärdinnors ”vikt ska vara i proportionalitet till längd”? Ingår det i kvinnouniformen att ha klackar? Får man tillsägelse av pursern om man inte har smink?

Det ingår i uniformen att ha klackar. På Qatar Airways tillhandahåller dom all uniform åt dig, inkl. klackskor och du blir tillsagd av pursern om du inte bär smink och har håret uppsatt på ett speciellt sätt. På SAS ingår också klackskor i uniformen men det är inte lika strikt att bära smink om man inte vill. Så länge du ser fräsch ut och har håret uppsatt för hygienens skull är det ok. Men jag tror aldrig jag har sett en flygvärdinna utan smink, det är väldigt sällsynt.

Vad är din längsta flygning? Ditt största plan? Hippaste eller coolaste plan?

Min längsta flygning har varit Doha – Sao Paolo i Brasilien som tog nästan 17 timmar (år 2013). Det största plan jag har flugit i tjänst som flygvärdinna är Boeing 777 (år 2013). Det coolaste planet jag vet är A380 som är ”dubbeldäckaren”, den som har två hela våningsplan. Jag har flugit den privat som passagerare men aldrig i tjänst. Tyvärr får man själv inte bestämma vilken flygplanstyp du vill arbeta på, det blir du tilldelad av flygbolaget. På min tid (2011-2013 för Qatar Airways fanns inte ens deras Airbus 380 som flygplan att arbeta på ombord, den kom först efteråt).

Får man flyga om man är gravid som flygvärdinna?

Ja, upp till en viss månad in i graviditeten på SAS iallafall. Sen blir du förflyttad till att jobba på marken eller på huvudkontoret resten av graviditetstiden.  På Qatar Airways fick du sparken om det kom fram att du var gravid (år 2011-2013).

Vad är din äckligaste, konstigaste eller mest otäcka upplevelse? Har du sett någon klippa tånaglarna eller har du fått göra hjärt-lungräddning?

Jag har sett många klippa tånaglarna, riktigt äckligt. Vet inte om det är äckligare än att få en filt fylld med kräks i famnen utan att veta om det, vilket har hänt mig också. Mest otäcka upplevelse var en flygning från Doha till Tokyo på 12 timmar där en passagerare fick en hjärtattack och avled tyvärr. Vi utförde hjärt- och lungräddning men det gick tyvärr inte att rädda passagerarens liv och vi fick då nödlanda i Kina och sen fortsätta resan till Tokyo – den flygningen var inte rolig men jag blev också en erfarenhet rikare. Flygvärdinna Har du fler specifika frågor om livet som flygvärdinna, kommentera gärna! 🙂 Du kan även läsa fler inlägg jag skrivit om livet som flygvärdinna genom att klicka på denna länk.

Följ gärna mina äventyr på Instagram här, Facebook här, Bloglovin här eller prenumerera på min Youtube kanal här!

Happy Travels!
// Charlotte

2 Comments

  1. Qatar Airways låter inte som en arbetsplats för mig och hoppas att de ändrat sina regler. Annars verkligen intressant! Så mycket jag inte hade någon aning om 🙂

Write A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.