Mitt Resår 2018 – Vart i Världen Har Jag Varit

Det har varit ett händelserikt resår för min del. Jag har nog aldrig rest så mycket som jag har gjort detta år, vilket har varit helt fantastiskt och alldeles alldeles underbart! Jag har lyckats se en hel del destinationer som funnits på min Bucket list i många år och träffat människor jag aldrig skulle träffat annars. Några har till och med blivit mina vänner jag fortfarande håller kontakt med 🙂

Jag har tidigare skrivit det här inlägget om mina 6 första månader som soloresenär på heltid om du vill läsa en ”snabbversion” av det första halvåret. I det här inlägget kommer hela mina årssammanfattning av alla resor jag gjort under 2018. Rom, Italien

JANUARI

Krabi, Thailand

Jag firade in det nya året i Krabi, på deras kända strand Ao Nang där det var massor av andra semesterfirare också. Det här var det sista stoppet  jag gjorde under min tre veckors resa i Thailand. Här var jag runt omkring Krabi i Thailand och bodde över minst en natt:

• Koh Lanta
  • Koh Mook
  • Phi Phi island
  • Railey beach
  • Krabi

Phi Phi island, Thailand

Angkor Wat, Kambodja

På eftermiddagen 1 januari flög jag från Krabi till Kambodja för att upptäcka Angkor Wat. Det här var en helt spontan resa som jag planerade för samma dag, något som är väldigt olikt mig men som blev väldigt bra och verkligen ett minne för livet. Dessa städer besökte jag i Kambodja:

• Phnom Penh
  • Siem Reap (Angkor Wat)

Siem Reap, Kambodja

FEBRUARI

Mexico

Mexico har länge funnits på min Bucket list och äntligen fick jag chansen att åka hit! Dessa städer besökte jag när jag befann mig i Mexico:

• Cancun (Chichen Itza)
  • Isla del Holbox
  • Playa del Carmen
  • Tulum

Tulum blev jag riktigt förälskad i och tänker definitivt komma tillbaka till! Chitchen Itza, Cancun

Dominikanska Republiken

Även Dominikanska Republiken har jag velat besöka väldigt länge, därför tog jag tillfället i akt och åkte hit två veckor på egen hand. Vilka underbara stränder det finns här! På Dominikanska Republiken åkte jag till:

• Punta Cana
  • Santo Domingo
  • Las Terrenas

Punta cana beach

Seychellerna

I slutet av februari åkte jag vidare till Seychellerna. Jag har varit här tidigare men denna gång upptäckte jag mer av vad Seychellerna har att erbjuda och fullkomligt älskar Seychellerna! Dessa öar besökte jag:

• Victoria (Huvudön)
  • Praslin island

Anse Lazio, Praslin Island

MARS

Boracay, Filippinerna

Enligt rykten hade jag hört att ön Boracay skulle stänga ner i april för renovering och eftersom det är en ö som har funnits länge på min Bucket list, tog jag tillfället i akt och åkte hit så fort jag kunde. Jag hade planerat att spendera nyår här men en ordentlig orkan drog in, vilket gjorde att jag avvaktade tills nu. Jag spenderade en vecka på Boracay och njöt av varje sekund här! Mycket riktigt stängde Boracay i april för renovering i ett halvår. Nu har ön återigen öppnat men med restriktioner för hur många som får vistas där samtidigt. Boracay, Philippines

El Nido, Filippinerna

Från Boracay flög jag vidare till en annan ö som heter El Nido för att upptäcka alla fantastiska öar som finns häromkring. Jag har hört väldigt mycket om just El Nido och hur fantastiskt det är, därför passade jag på att besöka El Nido under min resa till Filippinerna. El Nido, Philippines

APRIL

Bangkok, Thailand

I april bar det av några dagar till min absoluta favoritstad i hela världen, Bangkok! Som jag älskar denna stad 🙂 Och inte bara det, jag fick även chansen att flyga med mitt drömflyg – nämligen Airbus 380 i Business Class, en dröm som äntligen slog in med mitt favoritflygbolag Qatar Airways! 🙂 Bangkok, Thailand Qatar Airways A380

Nice, Frankrike

För att få lite försommarvärme åkte jag därefter på en weekend till Nice i Frankrike och njöt av sol, värme och god mat. Tre fulla dagar i nice var perfekt tid för att hinna njuta och uppleva den franska rivieran utan att stressa. Nice, Frankrike

MAJ

Belfast, Irland

I Maj åkte jag på en pressresa till Belfast, Irland – ett land och en stad jag aldrig besökt tidigare, vilket var jätteroligt! Dessutom fick jag delta i deras Game of Thrones resa, då 80% av serien spelas in just här, så häftigt! Belfast

JUNI

Herceg Novi, Montenegro

I början på juni åkte jag till Herceg Novi i Montenegro för att  jobba med deras turismbyrå och marknadsföra Herceg Novi, något jag absolut inte kunde tacka nej till. Så himla roligt att åka till ytterligare en ny stad och ett nytt land för min del. Jag har hört talas om Montenegro jättemycket och har själv velat åka dit och nu dök chansen upp, vilket jag blev otroligt glad för! Det var mycket vackrare än jag någonsin kunnat ana och himla mysiga små byar och städer. Herceg Novi, Montenegro

Hong Kong

Midsommar och födelsedag firades i år i Hong Kong. Som ni kanske redan vet älskar jag att resa bort på midsommar, just för att slippa den här ”hetsen” och att min födelsedag alltid infinner sig kring denna dag. Fick erbjudande från American Express att resa 2 för 1 med mina poäng, vilket jag gjorde. Victorias Peak

Macau

Jag åkte även över till Macau över en dag för att turist runt lite 🙂 Macau I det här inlägget har jag skrivit om 10 saker jag rekommenderar att se och göra i Hong Kong!

JULI

Stockholm, Sverige

I juli var det Stockholm och Sveriges varmaste månad på massor med år. Därför passade jag på att vara hemma i Sverige och njuta av det underbara vädret tillsammans med min hund Stella 🙂 Stella

AUGUSTI

Algarve, Portugal

Mitten på augusti åkte jag till Algarve kusten i Portugal och spenderade en vecka här i värmen. Jag måste säga att Algarve kusten är en oupptäckt pärla som är helt fantastisk på många sätt och vis, inte minst alla klippformationer längs med stränderna. En destination jag absolut kommer vilja åka tillbaka till många gånger då jag verkligen fallit för Algarve kusten och dess charm! 🙂 Dessa städer/byar besökte jag längs med Algarve kusten:

• Vilamoura
  • Quarteira
  • Albufeira
  • Portimao
  • Lagos

Algarve, Portugal I det här inlägget har jag skrivit om mina bästa Tips till Algarve kusten!

SEPTEMBER

Stockholm, Sverige

September månad spenderades hemma i Stockholm. Då jag skaffat hund ville jag för en gångs skull verkligen vara hemma med henne och lära känna henne ordentligt. Dessutom hamnade jag i en svacka och mådde inte så bra då min utmattningssyndrom kom tillbaka och satte lite käppar i hjulet för mig. Stockholm, Sverige

OKTOBER

Rom, Italien

Sagt och gjort åkte jag och min hund Stella tillsammans till Rom, Italien. En stad jag besökt flera gånger tidigare och aldrig kan få nog av. Jag bara älskar Rom som stad, den är så charmig och mysig och vi hade verkligen tur med vädret. Det var ca 30 grader varm och strålande sol varje gång. Underbart! Colosseum, Rom

NOVEMBER

Inga resor denna månad men däremot startade jag igång ett nytt företag och satsade all energi på detta 🙂 Vad det är får ni se i början på 2019! 🙂

DECEMBER

Tirol, Österrike

Mitten på december åkte jag på en jobbresa till St Anton och Ischgl som ligger i Tirol, Österrike. Jag som aldrig varit i alperna tidigare var riktigt exalterad över att komma hit och åka skidor. Mycket riktigt var det här en otroligt rolig resa och fantastisk upplevelse. Jag fick verkligen mersmak av de Österrikiska alperna och kommer vilja åka tillbaka hit varje vinter! St Anton, Österrike

Doha, Qatar

Sista resan för året gick till Doha, Qatar. Min gamla hemstad som jag bodde i nästan 3 år då jag jobbade som flygvärdinna för Qatar Airways. För mig är det något speciellt att komma hit, jag saknar staden ibland och en dos på några dagar här räcker för min del. Jag blev positivt överraskad hur mycket utveckling som har skett här och tycker bara staden blir bättre och bättre för varje år som går! 🙂 Doha, Qatar

Dessutom var det Qatar Airways Airbus 350 Qsuite som jag flög med hem till Stockholm i deras Business Class. Ännu en flygdröm som gick i uppfyllelse! 🙂 Qatar Airways A350 Vill du läsa mina tidigare årssammanfattningar över alla resor jag gjort för varje år kan du hitta dem för:

2017 här
2016 här
2015 här

Annars får du gärna följa mig och mina äventyr på Instagram här, Facebook här, Bloglovin här eller prenumerera på min Youtube kanal här!

Happy Travels!
// Charlotte

2 Comments

• Charlotte Lundquist Reply

Nä, det blev några resor 😉 Tack, Gott Nytt År själv! 🙂 Vart bär det av härnäst?

Write A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.