I samarbete med Flightright. 

Det här kan du göra när ditt flyg är försenat / inställt

Har du någonsin upplevt flygförseningar, avbokningar eller missade förbindelser? Vet du vad du är berättigad till om du upplever en flygfördröjning eller ett inställt flyg? Är du medveten om det omfattande rättigheter som anges i EU: s regler om eventuella flygbrott? Jo, flygförseningar är vanliga med de flesta flygbolag men det betyder inte att du måste acceptera dem.

Flygresor kan vara utmanande, speciellt om det är första gången du reser, eller om det är första gången du upplever en flygfördröjning eller inställt flyg. Även om miljontals människor över hela världen är berättigade till ersättning, är det många som inte vet exakt vad de har rätt till för ersättning.

Varje passagerare kan få upp till 600 euro i ersättning vid inställt eller försenat flyg. Problem uppstår dock eftersom vissa flygbolag inte är villiga att kompensera sina passagerare frivilligt, trots att flygbolaget är fullt ansvariga för de omständigheter som ledde till flygförseningen eller ditt inställda flyg.

Avvisade klagomål kan lämna passagerare frustrerade och förvirrade samtidigt. Detta behöver du dock inte oroa dig för eftersom du kan söka hjälp från Flightright, som kan representera ditt ärende på ett mer professionellt sätt för att få det du har rätt till. Flightright representerar dina passagerares rättigheter, hävda dina kompensationsrättigheter och i vissa kritiska fall kan de väcka talan vid domstol. Flightright kan också hjälpa dig att minimera onödigt pappersarbete, vilket gör att du sparar både tid och energi.

När du upplever en flygförsening eller ett inställt flyg bör du vara i stånd för att kunna hantera dessa situationer och undvika mer irritation eller besvikelser. Nedan följer några tips om hur du kan hantera en flygförsening eller ett inställt flyg:

1. Förhandlingar med flygbolaget

Du kan tillämpa följande tips när du förhandlar med flygbolaget:

  • Be om automatisk kompensation om du är försenad i tre timmar.

Enligt EU-reglerna är du berättigad till ekonomisk ersättning med upp till 600 euro om du upplever en fördröjning som är längre än tre timmar. Om ditt flyg är avbokat ska flygbolaget tillhandahålla ett ombokat flyg eller returnera dina pengar. Ersättningen beror på den tid som spenderas under förseningen och avståndet på ditt flyg. Kompensation kan dock endast ske om:

    • Om flygbolaget ansvarar för förseningen eller avbokningen.
    • Du kommer fram till din destination tre timmar senare än tidigare planerat och du hade checkat in för
      ditt flyg i tid.
    • Ett problem uppstod vid ett flyg som har funnits i mer än tre år.
  • Kontakta flygbolaget direkt

Medan du står i kö kan du kontakta servicetekniker eller en agent på flygplatsen, antingen genom att ringa
dem eller engagera dem på sociala medier. I de flesta fall kommer du att kunna komma i kontakt med flygbolaget
innan du hunnit fram från den kö du står i.

  • Fråga hur länge förseningen kommer att bli och hur det kommer att påverka dig

Sådan information hjälper dig att planera de bästa sätten att hantera förseningar eller avbokningar.

  • Omboka ditt flyg eller begär en återbetalning

Med försenade flygningar kan du omboka ditt flyg eller boka ett nytt flyg med ett annat flygbolag. Du kan göra
detta genom att närma dig flygbolagets företrädare för att hjälpa dig att hitta det bästa alternativet. Men om du vill
ändra flygbolag, bör du begära en fullständig återbetalning.

Flygplats

2. Var positiv över situationen

När som helst du har ett försenat / inställt flyg, bör du alltid behålla en artig och positiv inställning. Genom att hålla dig lugn och artig kommer du att vinna uppmärksamheten hos dem som kan hjälpa dig. Du kan upprätthålla en positiv fasad genom att uppmuntra andra och försäkra dig själv om att det så småningom kommer blir bra. Du kan också spendera lite tid med att bara koppla av eller meditera under tiden då det kommer att hjälpa dig när du senare ska fatta ett beslut om frågan.

Sammanfattningsvis bör informationen ovan utesluta dig från att vara 85% av befolkningen som inte vet hur man hanterar försenade / inställda flygningar. Som passagerare är det viktigt att veta alla dina rättigheter för att undvika att bli särbehandlad från flygbolag som utnyttjar de intet ont anande passagerarna.

Write A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.