FAQ till Readyfortakeoff Del 2
Sedan mitt förra inlägg om de mest ställda frågorna jag brukar få har jag fått några fler frågor från er läsare. Jag har även haft en del frågor sedan tidigare som jag inte fick plats med på första inlägget så här kommer fortsättningen 🙂
Hur kunde en dag som flygvärdinna se ut?
Oj, det varierar när man arbetar som flygvärdinna. På Qatar Airways kunde jag flyga en resa på 12 timmar för att sen stanna kvar på den destinationen och vara ledig. En annan dag kunde jag flyga 4 resvägar, ex. Dubai fram och till baka och sen Abu dhabi fram och tillbaka. En annan dag kunde jag bara flyga Bahrain fram och tillbaka som tar 20 min en resväg. Så arbetstiderna och dagarna kunde variera. Oftast var jag borta 3 – 4 dagar men hade då ledigt efter en resväg på ex. 6 timmar och hade ledig tid på destinationen innan det var dags att flyga hem igen på 6 timmar.
På SAS kunde jag vara borta 5 dagar irad och flyga kors och tvärs över Sverige och Europa alla 5 dagarna. En vanlig dag kunde se ut som så att jag flög Frankfurt fram och tillbaka och sen till Luleå och sova där för att nästa dag fortsätta från Luleå och flyga till Malmö. En annan dag kunde jag flyga London fram och tillbaka och sen Göteborg fram och tillbaka och komma hem sent på kvällen till mitt hem.
Är du inte rädd för turbulens?
Nej jag är inte rädd för turbulens. Jag kan tycka det till och med är lite spännande när det blir lite turbulens. Kanske för att jag är van vid det, men turbulens är aldrig något farligt och det vet jag så därför tänker jag aldrig på när det väl är turbulens.
Hur många är man som arbetar ombord?
På mindre flygplan med bara en mittengång är man mellan 3 – 4 st i kabinbesättningen på SAS och på Qatar Airways kunde vi vara upp till 6 st i kabinbesättningen. På de större flygplanen som har två mittengångar kunde vi vara uppemot 19 st i kabinbesättningen och 4 piloter på det på Qatar Airways. Det kändes som en hel skolklass 🙂
Var det inte jobbigt med kulturen och ett annat språk i Qatar?
Jo, det var väldigt jobbigt i början när jag flyttade ner. Det var mycket som var så annorlunda och jag var tvungen att anpassa mig väldigt mycket, men det var lättare än jag trodde. Jag kom väldigt snabbt in i kulturen och även om det var frustrerande många gånger så gick det bra. Jag hade ändå valt att flytta dit och fick helt enkelt lära mig att anpassa mig till deras religion och kultur.
Arabiska är det språk som talas i Qatar och några ord hit och dit och har jag lärt mig. Även under min flygvärdinneutbildning fick vi lära oss både ord och meningar som kunde vara bra att ha användning för. Även om jag inte kan kan prata arabiska så kan jag förstå vissa ord och självklart var det jobbigt när jag vet att människor pratar om mig fast på ett språk jag inte förstår, då sod jag där och kände mig rätt dum 🙂
Hur mycket var du du ledig varje månad?
Jag var ändå ledig rätt mycket tycker jag. Vi var ju lediga när vi flög till destinationer runt om i världen och hade övernattning. Det kändes som jag var ledig mer än vad jag kunde se på mitt schema. Jag försökte även ansöka om att få ledigt 4 dagar i rad varje månad så jag kunde stanna hemma i Qatar eller resa iväg, vilket jag oftast fick också.
Generellt sett var vi lediga en del men också för att kunna hinna återhämta sig och ställa tillbaka kroppen efter tidsskillnader. Det var vanligt att först flyga till väst för att sen komma hem, ladda batterierna och sen flyga till öst. Jag kan säga att kroppen inte hängde med alla gånger och uppskattade all den lediga tid den fick.
Varför bytte du till SAS?
Mitt kontrakt på 3 år gick dels ut och jag hade stannat längre än jag behövde men det som till slut fick mig att åka hem var som en ”spark i baken” från Qatar Airways. Jag hade under några månader fått fler och fler flygningar till Stockholm så jag började skeppa hem mina kläder och saker mer och mer så jag var inställd på att vilja komma därifrån.
Men det som gjorde att jag till slut kom hem var att jag levde mitt liv som jag var van vid och det uppskattades inte av alla så istället blev jag ombedd att åka hem till Sverige, vilket bara var bra för min del. Samma dag som jag kom hem från Qatar var jag på intervju för SAS. Jag landade 7 på morgonen och efter lunch samma dag var min intervju för SAS. Det kunde inte blivit bättre! 🙂
Vad är största skillnaden mellan Qatar Airways och SAS?
Största skillnaden är att på Qatar Airways jobbade vi väldigt många i kabinbesättning ombord på alla flygningar, vilket var väldigt roligt. På SAS var vi inte lika många på flygningarna. Jag gillar verkligen att jobba i team och med många människor. Dock var SAS mycket trevligare till sättet hur man behandlar och tar hand om sin personal än vad jag upplevde att Qatar Airways gjorde. Dessutom är Qatar Airways ett 5 stjärnigt flygbolag där servicen var tvungen att vara i toppklass och minsta lilla rörelse spelade roll.
Det var strikta regler och jag var alltid övervakad att jag gjorde rätt, gjorde jag inte det kunde jag få en varning eller bli rapporterad, så var det inte på SAS. Men det viktigaste av allt var ändå att med Qatar Airways fick jag flyga och upptäcka HELA världen, med SAS var jag begränsad till Sverige och Europa med väldigt lite övernattningar i Europa, bara i London hade vi möjlighet att övernatta.
Varför slutade du som flygvärdinna?
Det tog emot att till slut hänga upp min flygvärdinneuniform i garderoben. Eftersom jag är utbildad till civilekonom med inriktning på marknadsföring ville jag, likt mina vänner, arbeta ”normala arbetstider” för att kunna umgås med dem och vara ledig samtidigt som dom. Jag fann ett jätteroligt kontorsjobb med inriktning på service och gick då ner i tid på SAS och arbetade extra istället.
Så måndag till fredag jobbade jag heltid på mitt dåvarande jobb och flög för SAS på helgerna. Så gjorde jag i lite mer än 1 år. Till slut sa kroppen ifrån och jag kände att jag var tvungen att bestämma mig för vad jag ville göra. Flyga eller göra karriär som civilekonom. Jag valde det sistnämnda och kände att jag vill resa privat framöver och bli serverad istället för att servera andra ombord 😀
Reser du billigt för att du har varit flygvärdinna?
Idag gör jag tyvärr inte det eftersom jag inte är anställd på något av flygbolagen längre. Som anställd i ett flygbolag får man resa billigare och det passade jag på att göra när jag var anställd både på Qatar Airways och SAS. Det är en väldigt bra förmån! 🙂
Vill du inte fortsätta jobba i resebranschen?
Absolut! Det är min största dröm att komma tillbaka till resebranschen och det är det jag siktar på framöver. Fram tills dess är jag nu på god väg och skaffar mig erfarenheter att kunna bygga upp på mitt CV och ta med mig för att kunna arbeta på ett flygbolags eller reseföretags huvudkontor! Finns det fler frågor ni vill ställa, maila mig gärna! 🙂
Happy Travels!
//Charlotte
4 Comments
Du får komma till SAS! vi behöver fler bra människor till min avdelning (inköp) och nu rekryterar vi en ny Vendor Manager/Strategisk inköpare sök: https://candidate.hr-manager.net/ApplicationInit.aspx?cid=1164&ProjectId=144193&MediaId=5
Säg till om du söker så kan jag lägga in ett gott ord 🙂
Vad snällt Pernilla! Detta uppskattar jag enormt mycket! Att jobba för SAS (marken på Frösundavik) är min dröm!! Vill såååå gärna dit! 🙂 Tack snälla för tipset, läste igenom annonsen och det är tyvärr inte riktigt min inriktning vad jag har erfarenhet av. Vet du något inom CRM, KAM, marknadsföring, sälj, Eurobonus programmet, service är jag mycket intresserad! Vad på SAS arbetar du med? Kram!
Jag ska hålla utkik för FVK jobb 🙂 känner en hel del folk på de avdelningarna du är intresserad av så jag kan kika om de har några ny-rekryteringar på gång. Annars är tipset för SAS jobb http://www.headagent.se (de finns oftast inte med på SAS hemsida de som finns där). Jag jobbar på supply chain mngmnt – har hand om alla ATA25 grejer tillsammans med en kollega så vi köper in, styr lagret, förhandlar med leverantörer osv. för bal seatcovers, gardiner, stolar, IFE, mattor etc. Tycker vi får ta en blogg/fly/resnörds aw någon dag! kram