Saker att Se och Göra För en Weekend i Palma de Mallorca

Ska du åka på en weekend till Palma de Mallorca men vet inte riktigt vad exakt du ska se och göra eller vilka restauranger du ska äta på? I det här inlägget delar jag med mig av hur jag själv la upp en weekend på 3 dagar i Palma de Mallorca som du kan kopiera rakt av för att få en fulländad och trevlig weekend på den spanska ön! 🙂

Palma är en riktigt mysig liten stad som ligger endast 20 -25 minuter med buss från flygplatsen. Vi tog flygbussen både till och från flygplatsen in till Palma stad och den kostar 5 euro/ person och sträcka, vilket jag tycker är helt överkomligt. Den stannar till på många ställen och framförallt stannade den till precis bredvid vårt hotell Saratoga hotel (som du kan läsa mer om i detta inlägg och som jag verkligen kan rekommendera om du vill ha ett lyxigt boende för din weekend).

Lördag i Palma

Vi landade i Palma runt 10 tiden på förmiddagen en lördag och kom till hotellet strax vid 11 tiden och kunde checka in på en gång. Denna dag ägnade vi oss åt att ligga vid poolen på deras takterass och bara njuta av sol och värme, drinkar och god mat. Bada och sola var planerat för den här dagen då vi hade gått upp i ottan för att komma med flyget så vi var rätt trötta och ville bara ta det lugnt första dagen.

På kvällen däremot gick vi först en liten runda bort till Katedralen som man kan se från hotellet och som ligger jättenära med gångavstånd. Det var en perfekt solnedgångskväll för fina bilder och solen la sig väldigt fint över katedralen vilket gjorde den ännu vackrare att se på.

Palma de Mallorca

När vi var klara med katedralen gick vi sen och åt middag på La Perla restaurang som ägs av familjen Ingrosso. Deras ena restaurang ligger precis mitt emot vårt hotell och tog knappt 5 minuter att gå dit från hotellet och ungefär 15 minuter från katedralen där vi befann oss, vilket var himla smidigt! Vi hade dock inte bokat något bord, så vill man sitta ute (finns 4 bord utomhus) så behöver man förboka det men däremot var vi glada att få plats ändå men inomhus, vilket inte gjorde oss något för inredningen här är fantastiskt häftig, ball och cool på samma sätt.

Maten på La Perla är italiensk, vilket passar mig väldigt bra då jag älskar italiensk mat och tog en pasta med räkor som var supergod och jösses vad mätt jag blev! 🙂

Söndag i Palma

Denna dag spenderade vi på Puro Beach i Illetas (som du kan läsa mer om i det här inlägget där jag även skrivit en hel del praktisk info också som kan vara bra att veta). Vi tog bussen hit för 2 euro/ person, vilket tog ca 20 minuter. Puro Beach öppnade klockan 11.00 denna dag så vi var där lagom tills att de öppnade för det ingick nämligen frukost i vårt paket som vi hade bokat här på Puro Beach. (Mitt tips är att förboka solbäddar online för det blir lätt fullt här!)

Jag är en person som älskar beach clubs, det känns lyxigt och sätter guldkant på tillvaron så därför valde vi att stanna här hela dagen för att sola och bada i havet, äta världens godaste Gino för att sen dra oss hemåt igen vid 18 tiden. På strandsidan är vi låg gick solen ner vid 18 tiden medan den var kvar på Oasis sidan en stund till men vi ville även hem och duscha och byta om för hinna med en kvällsdrink på en rooftop bar.

Cuba Rooftop bar

Det finns en jättetrevlig liten takterass eller rooftop bar i Palma som heter Cuba bar och ligger väldigt centralt med utsikt över hela marinan och även katedralen. Ta hissen upp och du kommer mötas av riktigt mysig inredning och stämning och en dj som spelar utomhus på terassen. Kom gärna i tid då det lätt blir fullt här för att få ett av borden längst ut mot marinan för bäst utsikt. En mojito här kostar 14 euro och var riktigt bra! 🙂

Därefter när solen hade gått ner helt begav vi oss till marinan för att äta middag på en av alla restauranger som ligger jämnsides varandra mittemot alla schyssta, stora yachter. Det fanns fyra restauranger som var öppna här så det var bara att välja den som vi tyckte verkade bäst och hade den mat som passade oss.

Måndag i Palma

Då flyget hem gick först runt 18.30 på kvällen hade vi hela dagen här att kunna göra utflykt på eller sola och bada ännu mer. Vi hade planerat för att åka till Sollér denna dag och ta det gulliga lilla trätåget från centralstationen i Palma upp till Sollér som skulle ta ca 1 timme att åka. Där hade vi tänkt äta lunch och strosa runt i Sollér hela dagen, vilket är ett jättebra upplägg att spendera tredje dagen på men tyvärr regnade det väldigt kraftigt. Hade det bara varit lite moln hade vi åkt men det gick verkligen inte att befinna sig ute pga regnet öste ner.

Santina café

Så vi gick till Santina café istället för att äta en brunch beståendes av avokadosmörgås, apelsinjuice, kaffe och blåbärspannkakor till efterrätt. Min reskompis åt en bowl som är inne att äta och såg riktigt god ut 😉 Även detta ställe låg hyfsat nära vårt hotell och tog ca 10 minuter att gå dit (ligger på samma gata som La Perla restaurang).

Förslag på upplägg 3 dagar i Palma

Så mitt tips är att om du har solat och badat färdigt, ta en dag och åk till Sollér som en liten dagsutflykt! 🙂 Eftersom jag inte varit där ännu blev jag rätt besviken på vädret men inser att det nog inte är sista gången jag åker till Palma ändå, det blir säkert fler gånger så då har jag något att sätta upp på min Palma lista nästa gång! 😉

Palma de Mallorca

Jag tycker 3 dagar i Palma räcker gott och väl för att hinna med lite sightseeing, sol och bad samt lyxa till det på en beach club. Vill man shoppa kan jag rekommendera Porto Pi shoppingcenter som ligger en liten bit bort från Palma och det passerar många bussar där så det är lätt att ta sig dit.

Dag 1 – Sol och bad vid poolen
Dag 2 – Beach club
Dag 3 – Sightseeing (förslagsvis Sollér) eller shopping

Palma de Mallorca

Det här är mitt förslag på upplägg om du ska spendera en weekend i Palma 🙂

Happy Travels!
// Charlotte

2 Comments

• Charlotte Lundquist Reply

Ja det var riktigt trevligt! Visst är det bra med beach clubs! 😉 Tummen upp på det!

Write A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.